Solcelledrevet racerbil i produksjonsfasen
Studentgruppa Nordlys ved NTNU Trondheim har bragt prosjektet sitt med solcelledrevet racerbil inn i en ny fase. De er nå i full gang med produksjonen, og de har møtt på enkelte utfordringer. (Foto: NTNU Nordlys)
​
Fra design til implementering
‘’-Prosjektet har gått inn i produksjonsfasen, og det å gå fra design til implementering er sjeldent lett. Vi har de siste ukene jobbet intenst med å utvikle og teste førergrensesnittet, eller bilens ‘hjerne’. Det er kritisk at denne komponenten fungerer feilfritt for å ikke kompromittere førersikkerheten gjennom outbacken i Australia neste år’’, sier Kristian Sæberg.
​
I august 2025 skal nemlig studentene delta med bilen i Bridgestone World Solar Challenge i Australia, og målet er å fullføre distansen fra Darwin til Adelaide, en strekning like lang som Norge på langs (!).
​
Freber leverer batterimodulene
Kristian Sæberg forteller videre om flere prosesser som forgår samtidig. ‘’-I tillegg påbegynner vi batterikontrollsystemet. Dette er et avansert system som har som oppgave å overvåke de energitette batterimodulene levert av Freber AS.’’
​
Tobias Hordvei er den som har ansvaret for prosjektet hos Freber. ‘’-Det har vært en utfordring å tilpasse batterimodulene til racerbilen. Viktige fokusområder har vært å gjøre modulene kompakte, samt resistente mot vibrasjon fra kjøring,’’ sier han.
​
Gjennom tett samarbeid med teamet i Nordlys har Freber kommet frem til en god løsning som snart får sin første prototype. Vi gleder oss til disse skal testes!
​​