08.08.2025
Stolte studenter
-For oss ble det svært verdifulle dager hvor vi fikk samlet masse erfaring og ble bedre kjent med bilen, Lumholtz. Dessverre ble det lite action i høy fart. Forklaringen var at motoren ikke ville kommunisere skikkelig med resten av det elektriske systemet. Mot slutten av dagen klarte vi etterhvert å identifisere hvor vi tror feilen ligger, men vi måtte pakke ned for dagen før vi rakk å fikse det. Uansett fikk vi testet alle de mekaniske systemene i full sving, og vi fikk dermed se Lumholtz rulle, styre og bremse for aller første gang. Alle de mekaniske systemene var i bevist kjørbar tilstand, et svært stolt øyeblikk for oss i teamet! , sier Sivert Kverme (teamleder i NTNU Nordlys).

Tester solcelledrevet racerbil på bane
Studentene i Nordlys NTNU i Trondheim har etter to testdager på Rudskogen Motorsenter høstet mye nyttig erfaring. Den solcelldrevne racerbilen Lumholtz ga dem noen utfordringer underveis men studentene er alt i alt meget fornøyde.
Alt i alt meget fornøyd
Selv om bilen ikke akkurat suste rundt på banen så er studentene fornøyde med fremgangen. Sivert Kverme forteller videre:
-For vår del ble dermed Rudskogen en suksess, det er tross alt for å finne feilene på bilen som er grunnen til at vi tester. Rudskogen Motorsportsenter fortjener en skikkelig og ekstra takk, som ikke bare lot oss låne garasje, bane og ga oss mat i lunsjbuffeten helt gratis i to dager, men utvidet til og med banetiden på ondagen for at vi skulle få sjansen for å kjøre på banen dersom de elektriske problemene løste seg! Vi er invitert tilbake til Rudskogen, og planlegger en ny tur i september for å fortsette å teste bilen, innlosjere nye medlemmer i teamet og igjen gjøre seg kjent med bilen.
Veien videre
Under avdukingen av Lumholtz i mai kunne studentene meddele at de hadde som mål å kjøre fra Lindesnes til Oslo med bilen, og dermed kjøre med en solcellebil på norske veier for aller første gang.
- For å få lov til dette har vi hatt en god prosess med Bilsportforbundet og Statens Vegvesen som tidlig ga positive signaler om dette skulle gå fint. Men, i juni valgte politiet å innføre strengere restriksjoner for alle arrangement som skal forholde seg til trafikkbildet. Restriksjonene påvirker flere arrangement, blant annet enkelte større sykkelritt, og dessverre også oss. Vi har gjort noen forsøk, men den siste og endelige beskjeden vi har fått er at vi ikke får kjøre Lumholtz på europaveien eller fylkesveier. Det er veldig leit, men vi ser dermed ingen annen løsning enn å avlyse stuntet - for denne gang.
Avslutningsvis sier Sivert Kverme at de jobber med å få stilt ut bilen på Arendalsuka og i Oslo rundt datoene 12. og 13. august for å kunne avslutte sommeren og sitt første prosjekt så bra som mulig.

Tobias Hordvei fra Freber var tilstede under testingen på Rudskogen og var meget fornøyd med å få prøvesitte bilen, Lumholtz.
Som sponsor er vi i Team Freber utrolig stolte av reisen med Nordlys NTNU så langt, og ønsker dem lykke til i arbeidet videre.
Vi gleder oss til å se hva dere kan få til fremover!
Følg gjerne studentene videre i arbeidet her: