top of page

Utfordringer ved økt krav til elektrifisering

Nidelven Trondheim.jpg

Forrige uke var Freber AS på rundtur i Trøndelag. Kollegaene Morten Uhl Knudsen og Ingar Ottosen fikk presentert våre løsninger innen både stasjonære og mobile systemer for energilagring.

​

​Havgående fartøyer med behov for lading

Første punkt på agendaen var et besøk hos Trondheim Havn. Vi fikk presentere våre løsninger innenfor energilagring og samtidig få høre hvordan de selv ser for seg fremtiden med økende elektrifisering av havgående fartøyer. Det er en kjensgjerning at hastigheten i elektrifiseringen ikke er i samsvar med tilgjengeligheten for kraft til å lade disse fartøyene.

​

I all hovedsak dreier dette seg om cruiseskip som trenger landstrøm når de ligger i havn, det dreier seg om ferger og passasjerbåter som trenger hurtig oppladning når de anløper små havner for korte stopp for å slippe av biler og passasjerer, og det dreier seg om servicebåter som har oppdrag i havbruksnæringen.

​

Mange av disse utfordringene kan på kort sikt løses med en form for energilagring, basert på batterimoduler som kan lades med lav effekt når de ikke er i bruk og overføre denne effekten på kort tid når det er behov rask lading av fartøyer eller som tilskudd til det lokale nettet for landstrømtilkobling til fartøyer som ligger i havn noen få timer i døgnet.

​

Freber AS fikk mulighet til å presentere sine løsninger for å dekke disse behovene om det enten dreier seg om større enheter for landstrøm og lading av ferger, eller om det er mindre enheter kombinert med CCS-utgang for lading av servicebåter i havbruksnæringen. En fordel med slike systemer er at de er modulære og kan skaleres etter behov, bygges inn i containere, og er relativt mobile slik at de kan brukes som midlertidig løsning hvis man venter på utbygging av infrastruktur, og da flytte de videre om ønskelig.

​

Fergelading.png

Utslippsfrie anleggsområder​

På hjemveien besøkte vi en maskinentreprenør som har inngått en avtale der elektrisk gravemaskin må benyttes og de støter på problemer med mulighet for lading, da oppdragene gjerne er på steder uten nett, eller med meget begrenset tilgang på kraft.

​

Her har vi tilbudt en løsning med en mindre batteripakke kombinert med lader med CCS-utgang. Denne kan da plasseres på en henger eller lastebil for transport ut til anleggsplassen og gravemaskinen kan lades i løpet av arbeidsdagen.

​

ladehenger.jpg

Og når man først er i Trøndelagen må man finne tid til et wienerbrød fra Størens Bageri.

wienerbrød_edited.jpg
bottom of page