top of page

Avduking: 35 000 timer med lidenskap og løsninger 

Det dedikerte studentteamet Nordlys har brukt over 35 000 arbeidstimer på å utvikle en solcelledrevet racerbil, og reisen har vært preget av både utfordringer og imponerende problemløsning. 

Solar powered race car

Til tross for uforutsette hindringer – som i ekte Murphys lov-ånd ofte dukket opp i siste liten – har prosjektet vært en suksesshistorie i utholdenhet, innovasjon og tverrfaglig samarbeid blant studentteamet ved NTNU i Trondheim. Som stolt sponsor og leverandør av batterimodulene som er implementert i bilen, var Freber til stede under avdukingen av bilen 29 april.

– Ting tar tid, men vi har hele veien klart å snu utfordringer til løsninger, sier Co-founder og teamlead Sivert Sande Kverme.

Blant de tekniske utfordringene har særlig batteripakken vært krevende. Det har vært en utfordring å finne en sikker og kompakt måte å feste batteriene på, samtidig som man må minimere vibrasjoner under høy fart. Plasseringen av komponentene i bilen krevde også nøye planlegging for å sikre både effektivitet og sikkerhet.

– En av de store styrkene ved bilen er det modulære systemet. Dette gir mulighet til å bytte ut komponenter underveis, noe som både forenkler vedlikeholdet og gjør det enklere å justere designet etter behov i test- og konkurransesituasjoner, forteller Kristian Sæberg, Group leader Electrical.

 

Prosjektet er et skoleeksempel på hvordan tverrfaglig kunnskap, kreativitet og samarbeid kan bidra til bærekraftig teknologiutvikling – og kanskje en dag revolusjonere solar racing.

Les gjerne mer om prosjektet på deres hjemmeside her Nordlys|NTNU,  eller følg de på sosiale medier her LinkedIn|Nordlys.

Cred_SteveVöller_edited.jpg

Tobias Hordvei: tobias@freber.no eller mob +47 482 56 366

bottom of page